Mikrofoni
Potrebujete mikrofon, pa ne veste kaj izbrati?
Pri nas vam bomo pomagali do najboljše izbire!
Mikrofoni delujejo na principu pretvorbe zvoka v električno napetost. Pri povezavi mikrofona z zvočnikom, nihata membrani v mikrofonu in slušalki v enakem ritmu in s tem dobimo prenos zvoka na daljavo.
Najbolj pomembno je, je pomembno, da sta pretvorbi zvoka v električno napetost, oblika krivulje napetosti in zračnega tlaka čim bolj podobni, se pravi, zaželeno je čim manjše linearno in nelinearno popačenje signala. Mikrofon bi moral bi občutljiv enako za vse frekvence, v nasprotnem primeru prihaja do linearnega popačenja. Kadar pride do nelinearnih popačenj, mikrofon doda osnovnemu signalu višje harmonske tone, ki v izvornem zvoku niso bili prisotni.
Mikrofon ima pri pretvorbi ene energije v drugo podobno vlogo kot človeško uho. Sodobni mikrofoni sicer prekašajo uho tako v frekvenčnem, kot tudi v dinamičnem smislu.
Mikrofoni se razvrščajo po principu pretvorbe (npr. dinamični, kondenzatorski) in po značilnostih usmerjenosti. Včasih se za opis mikrofona uporabljajo še druge značilnosti, kot so velikost membrane, predvidena uporaba ali usmeritev vhoda glavnega zvoka na glavno os mikrofona.
Pred nakupom mikrofona si je dobro odgovoriti na par ključnih vprašanj.
Obstajata dve glavni vrsti mikrofonov. Obstajajo tudi druge vrste mikrofonov, vendar če nimate res specifičnih potreb, boste običajno razmišljali o nakupu enega izmed teh dveh vrst mikrofonov.
Potrebujem dinamični ali kondenzatorski mikrofon?
Dinamični mikrofoni
Najpogostejši tip mikrofona, ki ga najdemo pri izvajanju govorov in žive glasbe, je dinamični mikrofon. Prav tako je zelo razširjen pri snemanju podcastov in snemanju v domačem ali profesionalnem studiu. V večini dinamičnih mikrofonov se zelo tanka, lahka membrana premika kot odziv na spremembe zvočnega tlaka. Gibanje diafragme povzroči premikanje glasovne tuljave, ki je obešena v magnetnem polju in ustvarja majhen električni tok. Na splošno cenejša od kondenzatorskih mikrofonov (čeprav je zelo kakovostna dinamika lahko precej draga), ima dinamika precej trdno konstrukcijo in pogosto obvlada zelo visoke ravni tlaka zvoka (SPL). Zaradi mehanske narave njihovega delovanja so dinamični mikrofoni včasih manj občutljivi na prehodne napade in morda ne bodo reproducirali tako visokofrekvenčnih "podrobnosti", ki jih lahko ustvarijo druge vrste mikrofonov
Kondenzatorski mikrofoni
Kondenzatorske mikrofone najpogosteje najdemo v snemalnih studiih. Vendar se zdaj v okoljih z zvokom uporabljajo številni kondenzatorski mikrofoni. Kondenzatorski mikrofon je zelo preprost mehanski sistem, preprosto tanka, raztegnjena prevodna membrana, ki je v bližini kovinskega diska, imenovanega zadnja plošča. Ta ureditev ustvari kondenzator, pri čemer zadnja plošča prejema električni naboj iz zunanjega vira napajanja (fantomsko napajanje). Ko zvok udari v diafragmo, ta rahlo zavibrira kot odziv na valovno obliko. To povzroči spremembo kapacitivnosti, zaradi česar se izhodna napetost spreminja. Ta variacija napetosti je izhodni signal mikrofona.
Kateri mikrofon je pravi zame?
Pri izbiri pravega mikrofona za svoje potrebe je treba upoštevati številne dejavnike. Verjetno boste v večini primerov pri izvajanju žive glasbe uporabljali usmerjene mikrofone, ker ti najbolje izolirajo izvor zvoka in se tako izognete problemom z mikrofonijo. V studiu bo morda dobrodošla uporaba vsesmernega (omnidirectional) mikrofona, ki bo razen zvočnega vira zajel tudi ambientalni zvok prostora. Takega mikrofona se boste vsekakor izogibali pri snemanju v domačem studiu, ki je večinoma kar v spalnici ali dnevni sobi, kjer najverjetneje nimate optimalno urejene akustike prostora in je zajemanje ambientalnega zvoka nezaželeno. Vrsta instrumenta, ki ga ozvočujete ali snemate in zvok, ki ga želite doseči, vam bosta narekovala ali potrebujete frekvenčni odziv kondenzatorskega oziroma dinamičnega mikrofona.
Za katere inštrumente oziroma vokale bom mikrofon večinoma uporabljal/a?
Vsestranska uporaba
Če potrebujete zelo široko uporaben mikrofon za odrsko ali studijsko rabo, ki bo uporaben predvsem za razne inštrumente, pa tudi vokal, ki bo vzdržljiv, kvaliteten in hkrati cenovno dostopen, potem je daleč najboljša izbira dinamični mikrofon Shure SM57. Ta model je že dolga desetletja industrijski standard tako na svetovnih odrih, kot tudi v snemalnih studiih.
Vokal - petje ali govor
Nekateri vrhunski pevci namesto kondenzatorskih modelov uporabljajo razmeroma cenovno dostopne dinamične mikrofone, kot je legendarni Shure Beta 58, saj jim dinamični mikrofoni dajejo toplejši zvok in so zelo zanesljivi pri dolgoletni uporabi. Po drugi strani pa lahko bolj delikaten in nežen vokal izkoristi prednosti boljše reprodukcije visokega frekvenčnega obsega, ki ga zagotavljajo kondenzatorski mikrofoni, kot je Shure Beta 87. Pri odrski uporabi pa je zelo priporočljivo, da uporabljate usmerjeni, kardioidni ali hiperkardioidni mikrofon, da preprečite zajem neželenih zvokov in zmanjšate možnost mikrofonije. Prav tako morate razmisliti, ali boste potrebovali navaden žični mikrofon, ali pa vaš odrski nastop zahteva brezžični sistem.
Bobni
Običajno boste uporabili kardioidne dinamične mikrofone na bobnih (npr. Shure SM57, Shure Beta 56, Shure Beta 57), kardioidni kondenzatorski mikrofon z majhno membrano na hi-hatu (npr. Shure PGA81) in par kondenzatorskih z veliko ali majhno membrano nad glavo bobnarja (overhead). Bas boben potrebuje dober nizkofrekvenčni mikrofon (npr. Shure Beta 52, Shure PGA 52). Več proizvajalcev izdeluje komplete z več mikrofoni za bobne, ki zagotavljajo vse mikrofone, ki jih potrebujete (npr. Superlux DRKB5C2MKII)
Električna kitara
Tipičen kitarski ojačevalec ima zvočne značilnosti, verjeli ali ne, podobne človeškemu glasu. V večini primerov bo dinamični vokalni ali bobnarski mikrofon povsem primeren. Če boste uporabili samo en mikrofon, je v večini primerov daleč najboljša izbira Shure SM57, običajno se ga postavi kar direktno pred mrežo ojačevalca, usmerjenega nekje med centrom in robom zvočnika, odvisno od zvoka, ki ga želite. Lahko uporabite tudi kondenzatorski mikrofon z veliko membrano, ki pa ga je pametno postaviti par 10 centimetrov stran od zvočnika ojačevalca. Lahko kombinirate tudi oba mikrofona, vendar morate v tem primeru paziti s postavitvijo, da se vam zvok obeh mikrofonov ne bo fazno izničil.
Pihala in Trobila
Usmerjeni (kardioidni) dinamični mikrofoni z nevtralnim odzivom in zmožnostjo visokega zvočnega pritiska so dobra izbira za pihalne in trobilne inštrumente (npr. Shure SM57).
Akustični klavir
Za akustični klavir sta potrebna dva kondenzatorska mikrofona z veliko ali majhno membrano. Poskusite enega, ki je postavljen približno 30 cm nad visokimi strunami, drugi pa na enaki višini nad nizkimi strunami. Od kladivc naj bosta odmaknjena približno 20 cm. To naj vam bo samo za izhodišče, saj se optimalna postavitev mikrofonov lahko zelo razlikuje od klavirja do klavirja in odvisno od prostora kjer se nahaja.
Elektronske klaviature
Ker je večino elektronskih klaviatur mogoče priključiti kar na mešalno mizo, lahko mikrofone tudi preskočite. V kolikor pa ozvočujete npr. električni klavir ali klavinet, pogosto priključen na kitarski ojačevalec, pa lahko sledite zgornjim napotkom v odstavku Električna kitara.
Godala
Violine, viole, violončela, kontrabas. Običajno bo vsak kakovostni kondenzatorski mikrofon ustrezal za godala. Če nikakor nimate na razpolago kondenzatorskega mikrofona, boste zadovoljive rezultate dosegli tudi s dinamičnim mikrofonom kot je preizkušeni in vsestransko uporaben Shure SM57. Enako kot za godala, načeloma velja tudi za vsa akustična brenkala, kot so kitare, mandoline, ukulele, tamburice, citre, banjo itd.